Schrijftips

Tips voor het schrijven

Vind jij schrijven net zo leuk als Jannette Weultjes, maar kun je nog wel wat tips gebruiken? Kijk dan op deze pagina of volg de schrijftips op Facebook en/of LinkedIn. Veel schrijfplezier!

 

Wanneer gebruik je wat of dat?

Weet jij wanneer je 'wat' of 'dat' moet gebruiken? ‘Dat’ gebruik je als het slaat op een zelfstandig naamwoord dat eerder in de zin voorkomt. Bijvoorbeeld: Daar staat het fietsje dat ik wil kopen. ‘Wat’ slaat op woorden die geen concreet zelfstandig naamwoord zijn, zoals iets, niets, het enige, datgene, het mooie, het leukste en ook het zevende, het achtste, enzovoort. Een voorbeeld: Ik ga iets doen wat ik nog nooit heb gedaan. Overigens kun je hier ook vaak ‘dat’ voor in de plaats zetten.  

 

Lang leve 't kofschip

Werkwoorden vervoegen is best lastig. Gelukkig hebben we ’t kofschip. Haal van een werkwoord -en af en kijk dan naar de laatste letter. Wanneer die in ’t kofschip staat, eindigen de verleden tijd en het voltooid deelwoord op een t. Woorden die op een sisklank eindigen, maar niet in ’t kofschip zitten, eindigen ook op een t. Voorbeeld: gebruiken - gebruikte - gebruikt, mixen - mixte - gemixt, matchen - matchte - gematcht.Werkwoorden vervoegen is best lastig. Gelukkig hebben we ’t kofschip. Haal van een werkwoord -en af en kijk dan naar de laatste letter. Wanneer die in ’t kofschip staat, eindigen de verleden tijd en het voltooid deelwoord op een t. Woorden die op een sisklank eindigen, maar niet in ’t kofschip zitten, eindigen ook op een t. Voorbeeld: gebruiken - gebruikte - gebruikt, mixen - mixte - gemixt, matchen - matchte - gematcht.

 

Koppensneller of plaatjeskijker?

Hoe lees jij een tekst? Kijk je eerst naar de plaatjes om te bepalen of je de tekst wilt lezen? Of ben jij een typische koppensneller en bepalen de koppen boven de tekst of jij verder leest? Als je een tekst moet schrijven, denk dan ook aan een duidelijke verdeling in alinea’s. Zet boven de tekst een kop en doe dat ook boven een aantal alinea’s. En als kers op de taart zoek je een of meer afbeeldingen die aantrekkelijk zijn en iets zeggen over de tekst. Al deze elementen maken een tekst prettiger om te lezen en vergroten de kans dat mensen je tekst lezen. En dat is toch het uiteindelijke doel van je schrijfsel.

 

Maak je teksten actief

Probeer bij het schrijven van teksten passieve of lijdende werkwoorden te vermijden. ‘Worden’ is zo’n werkwoord. Passieve werkwoorden maken je tekst saai en ze spreken minder snel tot de verbeelding. De zin ‘De cijfers worden morgen bekend gemaakt’ klinkt minder actief dan ‘Morgen maakt de docent de cijfers bekend’. Je maakt een zin actief door erin aan te geven wie iets doet, in dit geval dus de docent. Lastig? Neem gerust contact met me op om je te helpen.

 

Humor graag!

Moet je een tekst schrijven over een ‘zwaar’ onderwerp, dan kun je dat vaak wat luchtiger maken door er wat humor in te verwerken. Zorg er wel voor dat je het netjes en respectvol houdt, want anders haken je lezers af. Door een anekdote kun je de zwaarte bijvoorbeeld wat uit het onderwerp halen en het van een andere kant belichten.

 

Varieer in lengte

Teksten worden prettiger om te lezen als je de lengte van de zinnen varieert. Als elke zin ongeveer even lang is, krijg je het gevoel dat deze door een robot is geschreven. Juist de afwisseling van lang en kort houdt het interessant.

 

Komma's en streepjes

Sommige werkwoorden bestaan grotendeels uit een afkorting, zoals sms’en en cc’en. Zoals je ziet, zet je er dan een apostrof (hoge komma) in. De regel hierbij is dat de afkorting nog duidelijk zichtbaar moet zijn. In de verleden tijd gebruik je daarom de regels van ’t kofschip. Dus: hij sms’te, hij heeft ge-sms’t. Bij het voltooid deelwoord, ge-sms’t, zet je er dus ook nog een streepje tussen.

 

Enkelvoud of meervoud?

Bij woorden zoals ‘aantal’, ‘groep’ en ‘paar’ hebben we vaak het gevoel dat we meervoud moeten gebruiken. Toch is het woord zelf enkelvoud en daarom moet je dat ook als enkelvoud in een zin verwerken. Voorbeelden: een aantal wandelaars neemt altijd het linker pad. De groep fietsers ging de berg op.

Er is wel een uitzondering. Heb je het over een paar willekeurige sokken, dan kun je meervoud gebruiken. Dus: er hingen een paar sokken aan de waslijn. 'Paar' kun je dan vervangen door het woord 'enkele'.

 

5x W en 1x H

Wil je een persbericht schrijven voor je werk of voor een vereniging waar je lid van bent? Zorg dan dat de 5 W’s en 1 H in de tekst staan. Dit zijn: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Zorg dat je na het schrijven antwoord hebt gegeven op deze 6 vragen, dan staan alle belangrijke feiten erin.

 

Komma s of niet?

Jans boek, Peters jas, maar Pedro’s fiets, Anna’s school en Truus’ pen. Snap jij het nog? Bij Jan en Peter verandert er niets aan de klank en kan de s er gewoon aan vast. Als we dat zouden doen bij Pedro en Anna, klinkt het als Pedròs en Annàs, dus met een korte klank. Door de ’s blijven de woorden hetzelfde klinken. Bij namen als Truus, Fernandez en Lex hoor je aan het eind een sisklank. Er komt dan geen s achter, maar alleen een apostrof (‘), dus Truus’, Fernandez’ en Lex’.

 

Dubbele ontkenning

Wanneer je de woorden ‘niet’, ‘geen’, enzovoort gebruikt, moet je goed  opletten hoe je de zin verder schrijft of zegt. Veel mensen gebruiken een dubbele ontkenning in een zin, waardoor je eigenlijk het omgekeerde bedoelt. Voorbeeld: Het is verboden om hier niet in te rijden. Er wordt bedoeld dat het verboden is om in te rijden, maar er staat dat je er juist wel in moet rijden. Ander voorbeeld: met deze regels wordt voorkomen dat zij niet op de vluchtstrook gaan rijden. Voorkomen en verboden zijn woorden waar al een ontkenning in zit. In dat soort zinnen moet je daarom geen extra ontkennend woord zetten, want dan gaat de zin het omgekeerde betekenen.

 

Trek je doelgroep je persbericht in

Bij het schrijven van een persbericht kun je beginnen met ‘Op 16 maart organiseert voetbalvereniging Altijd Raak uit Niemandsland op het eigen voetbalcomplex een voetbaltoernooi voor basisschoolkinderen.’ Je kunt ook iets meer de aandacht trekken door bijvoorbeeld met een citaat te beginnen, zoals: ‘Wij zijn op zoek naar voetbaltalent en organiseren daarom een voetbaltoernooi voor schoolkinderen’, legt trainer Jan de Wit enthousiast uit. Op deze manier trek je de lezer meer je bericht in en is de kans groter dat het wordt gelezen.

Je communicatie goed geregeld!
Top <h4>jannetteweultjes.nl sitemap:</h4> <ul> <li><a href="https://www.jannetteweultjes.nl/home">Welkom</a></li> <li><a href="https://www.jannetteweultjes.nl/communicatie-uitbesteden">Communicatie uitbesteden</a></li> <li><a href="https://www.jannetteweultjes.nl/jannette-weultjes">Jannette Weultjes</a></li> <li><a href="https://www.jannetteweultjes.nl/schrijftips">Schrijftips</a></li> <li><a href="https://www.jannetteweultjes.nl/contact">Contact</a></li> <li><a href="https://www.jannetteweultjes.nl/privacy">Privacy</a></li> <ul>